Det ekke så lett

“Joining papers.”

To så tilsynelatende uskyldige ord. Trodde jeg.

Jeg heter Magnus Korsæth, velkommen til “Joining papers”-helvete.

 

Da jeg fikk brevet om at jeg hadde blitt offisielt akseptert som elev ved LPC fikk jeg også beskjed om å sjekke ut joining papersene (herlig bøying av fremmedord, eg veit) på skolens nettside og levere det som var nødvendig.

Hva jeg så for meg:
– Søt liten visumsøknad hvor jeg basically bare måtte underskrive.
– Søt liten “jeg aksepterer skoleplassen”-avtale som jeg måtte underskrive.

Hva det egentlig var:
– Ikke søt liten visumsøknad.
– Stor kronglete visumsøknad.
– “Consent form”/Samtykke-skjema (Foreldre må krysse av hva jeg har lov til. Reise utenom Hong Kong etc.)
– “Influenza Vaccination Consent form” (Er det greit at jeg får influensvaksine på skolen?)
– “Your Data”-skjema (Personverns-skjema)
“Student Data”-skjema (informasjon om meg og foreldrene mine)
– “
Medical Report” – (All helse- og vaksinasjonshistorikk, skal forklare mer seinere)
Fagvalgs-skjema
– Ankomst-skjema (Når ankommer jeg med flyet? Hva slags flyselskap flyr jeg med? etc.)

Offentlig sektor kan ta seg en bolle. Dette er det jeg kaller skjemavelde.

Jeg fikk underskrevet og fylt ut det meste ganske tidlig sammen med pappa. Visumsøknaden sendte jeg for to uker siden sammen med consent-skjemaet og en kopi av mitt og pappas pass (Okei, genitivsformen av “pappa” er litt fæl. Veien er kort til “pappas yacht og sommerhus på Ibiza”, liksom.)

I dag var jeg på legesenteret for å få fylt ut Medical Report-en, noe som sannelig ikke var så lett.
Den skal inneholde:
– All praktisk info om meg (høyde, vekt, puls, blodtrykk, statusen til sytemene mine (Sentralnervesystemet og masse andre systemer med fancy navn som jeg ikke husker.)
– Rapport fra røntgenbildene* av lungene mine (Jeg tok røntgenbildene forrige uke)
– Vaksinasjonshistorikken min
– Urinprøve-rapport
– Blodprøveresultater
– Helsehistorikken min (Har jeg hatt øreinfeksjon? Allergier? Gått hos psykolog?)
    * Utdyping av dette
– Eventuelle sykdommer innad i familien

Legen min (som forresten heter Hanne og er veldig ålreit) fylte ut det hun kunne, men det var en del som måtte ordnes før hun kunne fortsette:

1. Blodprøve måtte tas
2. Urinprøve måtte tas

Da er det litt interessant at to av de tingene jeg misliker sterkest her i verden er:
1. Blodprøver
2. Urinprøver

Blodprøver liker jeg ikke fordi jeg ikke er en nåle-person. Å få nåler og kanyler stukket i blodårene er ikke helt min greie, da, kan du si. Blod står heller ikke særlig høyt på listen min over, eh, ting generelt. Det kan hende at jeg inbilte meg det, men jeg sverger på at jeg mistet følelsen i armen da de tappet blodet. To hele reagensglass med blod tok de. Hånda mi var helt hvit, jeg kødder ikke.

Urinprøver. Ah, hvor skal jeg begynne? Jeg tror ikke jeg skal begynne i det hele tatt, for å være ærlig. Urinprøver er kleint og jeg har bare tatt to i hele mitt liv, begge på grunn av UWC. Urinprøve trengs nemlig i søknaden også. Hvis ikke det er selve definisjonen på dedikasjon, så vet sannelig ikke jeg.

Nå mangler jeg å ta vaksine på Hepatitt A og B og så er det meste i orden.

Det jeg sitter igjen med etter å ha fylt ut masse skjemaer og ha vært på legesjekk:
– Skolen overlater ingenting til tilfeldighetene, her skal alle være friske (noe som egentlig er en trygghet)
– UWC er seriøse greier (det visste jeg egentlig fra før)

Jeg anbefaler alle fremtidige søkere å begynne med helse-skjemaet tidligere enn meg. Det er fint å ha god tid!

Her er enda et av skolebildene som jeg koser meg med om kveldene:

 

 

 

 

 

Leave a comment