Mitt inntrykk av LPC så langt – forventninger og tanker

Naturlig nok tenker jeg mye på skolen jeg skal til.

Her er noen bilder (som jeg blir utrolig gira av å se på.)

li po chun

1_front_foyer_of_the_sports_centre

Hva jeg “gruer” (hallo, jeg gruer meg egentlig ikke, DETTA BLIR AWESOME som vi sier på hedmarken) meg til:

  • Å dele rom med tre andre
    Jeg er en sosial person som elsker mennesker, men på rommet mitt liker jeg å være alene. Jeg liker å sovne alene, jeg liker å våkne alene. Her får privat-Magnus noe å bryne seg på. Må nok finne meg et annet privat sted på skolen hvor jeg kan trekke meg tilbake.
  • Slitsom skole
    Okei, dette gruer jeg meg egentlig ikke til. Tror det blir veldig fint å få utfordringer. Allikevel ble jeg litt svett (“svett” som i “nervøs”) da jeg kom over siden www.ibquotes.com. Her leste jeg blant annet:

    – You know you’re in IB when you procrastinate by doing less important homeworkog

    – You know you’re at a UWC when you go to bed at 3:00 AM and think it’s an early night.

    Lovende…
    I tillegg snakket jeg med Ingrid (Alumni fra Swaziland) på introhelga og hun introduserte begrepet “allnighter” som vil si at du er oppe hele natten for å gjøre deg ferdig med skolearbeidet. Jeg snakket også med Mai (tredjeåringen min fra LPC) som sa at hun basically hadde brukt sommerferien på lekser. Yey.

    Et annet aspekt ved å gå på en skole med veldig høyt akademisk nivå, er at det er så mange som er bedre enn meg. Det tror jeg kommer til å bli en tøff overgang fra å ha vært blant de beste i klassen helt siden ungdomsskolen. No more of that now, I guess.

  • Insekter
    Bakgrunnsinfo om meg før jeg skriver videre:
    – Jeg er kjemperedd for insekter. 

    På introhelga traff jeg Simon (som skal til UWC South East Asia i Singapore), lillbroren til Lucas (Mais co-year, min tredjeåring, akkurat ferdig på LPC). Simon fortalte med innlevelse denne historien (forsøkt gjengitt så godt jeg kan):

    Lucas lå i sengen sin og kjente at han klødde litt på leggen. Først tenkte han ikkenoe på det, men etterhvert ble kløen litt mer tydelig, og Lucas innså at dette ikke bare var vanlig kløe. Han gløttet innunder dyna og der så han et gigantisk tusenbein som lå og krafset på benet hans. (Simon viste størrelsen med hendene) to desimeter, minst.)
     

    Kanskje unødvendig å nevne, men dette synes jeg var litt udelikat. Historien stemmer godt overens med annet jeg har hørt. Hong Kongs insekter er større enn Norges, og jeg synes de vi har her er skumle nok. Kanskje de neste to årene hjelper meg å komme over den på-kanten-til-panikkaktige redselen for insekter, men allikevel; ERS.

  • Strenge regler
    Jeg har lest gjennom skolens reglement og i tillegg til nulltoleranse for noen form for bruk av rusmidler, uhyre strenge rammer rundt fysisk kontakt, og krav om rapport fra alle elev-turer, har vi inne/legge-tider som må holdes.

    Det betyr basically:
    – Ikke noe kokain for meg.
    – Ikke noe alenetid med læreren på et rom med låst dør (Ja, det står så spesifikt i Policy-heftet.)
    – På hverdager må jeg være tilbake på campus innen klokka 21, og i helger innen klokka 23.
    – Vi har leggetider
    – vi får ikke sove i hverandres senger
    – masse andre reglerJeg vet ikke helt hvorfor det sjokkerte meg, men folk er faktisk blitt utvist på grunn av regelbrudd (Jeg har aldri opplevd det før, okeei?!)

    Uansett, jeg er villig til å ofre litt av den friheten jeg har nå for UWC-opplevelsen. Her er grunnene:

 

Ting som gjør at jeg gleder meg:

  • Å få gode venner fra hele verden
    Alle de kommende førsteåringene på LPC har en facebookgruppe -og chat hvor vi skriver med hverandre. Alle virker kjempehyggelige og kule! Jeg gleder meg til å bli kjent med alle og bli en del av skole-samfunnet; Jeg kommer alltid til å ha venner i nærheten!
  • En god utdanning
    En god utdanning er uhyre viktig for å komme seg opp og frem her i livet (MINE words of wisdom som ALDRI er blitt sagt før.) Jeg kan godt tenke meg en karriere innen internasjonale relasjoner (Jeg er visstnok ikke den eneste, ifølge denne videoen: Shit UWC Students Say) og da er UWC utrolig fint å ha i bunnen. Når flere av de mest prestisjetunge universitetene i verden i tillegg kommer på besøk for å rekruttere studenter, kan jeg med sikkerhet si at denne utdanningen ikke er noe å kimse av!
  • Emma “Ellar isje”* Franck-Gwinnell (Hahah, jeg elsker å putte kallenavn inn i de ekte navnene til folk med gåseøyne rundt)
    Min flotte co-year som jeg fikk et herlig inntrykk av under intro-helga! Og det er bra, forr hun er en av tre nordmenn på hele skolen (Brage og Siren, andreåringene mine, virker forresten også veldig hyggelige!) Jeg gleder meg til å spise Freia Melkesjokolade med henne og mimre tilbake til det kalde nord ❤

    *”Ellar isje” er et uttrykk som ble skapt under en heftig volleyballkamp på
    introhelga.Emma har en blogg, hun også. Hennes er på engelsk og utrolig informativ. Sjekk den ut her.
  • Svømmebassenget
    Trenger jeg si mer? 

    1_the_pool

  • China Week
    En hel uke hvor vi velger oss et prosjekt i fastlands-Kina som vi deltar i. Kan feks være engelskopplæring for barn eller å jobbe for en annen ideell sak. Å gjøre noe bra for andre + KINAAA = Helvete ja (HELL YESS).
  • Senga mi
    Jeg gleder meg til å sove i en seng i Hong Kong, jeg gleder meg til å våkne i et annet land, og jeg gleder meg til å ligge og se ut av vinduet på naturen og den eksotiske verdenen utenfor som er så ulik alt hjemme.
  • Byen
    Jeg er egentlig ikke noe bymenneske, men det er vel fordi jeg aldri har bodd i en by. Okei, da, så har jeg bodd annenhver uke i Brumunddal siden for noen år siden, og rent offisielt sett er Brumunddal en by, men hvis du har vært i Brumunddal, vet du at det ikke er det (en by, altså.) Et sted som derimot er det, er HONG KONG. Jeg mener, Hong Kong er byenes konge. Kongen på haugen for realz. Har du sett noe mer byete enn et bilde av Hong Kongs skyline?Bare ta en titt på dette:

    Hong_Kong_Night_Skyline

    BY.

  • Quan Cai
    LPCs versjon av CAS (Creativity, action, service => obligatoriske aktiviteter utenom skolen) Del av IB-utdanningen)
    Jeg er ikke helt sikker på hvile quan cais jeg velger enda, men de har utrolig mange spennende å velge mellom! (Eget innlegg om valg av disse kommer senere.)

Dette er jo selvfølgelig bare et lite utdrag av hva jeg gleder meg til. Jeg gleder meg veldig til veldig mye.

Inntrykket mitt av LPC er veldig bra, selv om jeg ikke helt vet hvordan skolebyggene er. På bildene jeg har sett, ser de veldig fine ut, men jeg har fått inntrykk av at de er litt slitte.

LPC har fire blokker som elevene bor i (GALTVORT MUCH?) som offisielt heter Block 1,2,3 og 4, men blant elevene kalles blokkene Phoenixes, Dragons, Turtles and Pandas (Jeg husker ikke heelt i hvilken rekkefølge.) Brage er panda og Siren er skilpadde, noe som betyr at jeg og Emma blir enten føniks eller drage.

Jeg vil aller helst bli føniks fordi:
1. Fønikser er kule.
3. Jeg får en unnskyldning for å synge “Rise Like A Phoenix” fra mgp mens jeg står i dusjen.

Okei, det var vel det. Skriver mer hvis jeg kommer på mer senere.

4 thoughts on “Mitt inntrykk av LPC så langt – forventninger og tanker

  1. Du har fått rekkefølgen neeeeesten helt riktig, du har bare bytta om panda og turtle.

    GLEDER MEG MASSE TIL Å ETE SJOKOLADE MED DEG OG, KJÆRE MAGGIE ❤ ❤ ❤

    PS: dragonssssss

  2. Pingback: T. G. I. F. | MAGNUS IN HONG KONG

Leave a comment